Home
Om oss
Forestillinger
Kontakt oss
Kurs Music for Ballet Class Music for Modern Dance Class |
|
Lodwick
Teknikken I Peter Lodwicks egenutviklede teknikk jobber man med rytme og dynamikk innen bevegelse. En rekke øvelser danner grunnlag for en "workshop", hvor man lærer å lage små koreografier og improvisasjoner. Gjennom kreativ utfoldelse innen "trygge" rammer utvikles eget bevegelsesspråk og selvtillit. Teknikken har vært pensum ved Statens Balletthøgskole, å Khio, i 20 år og ved ved Bårdar Akademiet over 13 år. Også undervist ved: Teaterhøgskolen, Den Norske Balletthøyskole, Statens Operahøgskole. Den Norske Opera, Arkitekthøyskolen, Norges Musikkhøyskole, Forsvaret, Ballettinstituttet m.m. Deler av teknikken er publisert i boken "Dans!" (Tell Forlag) "Den kontroll Peter Lodwicks teknikk gir, er grobunn for genuin skaperevne."(Gunnar Brunvoll, Tidligere sjef Den Norske Opera)
Målgrupper:
Studenter innen
scenekunst:
Innhold:
Dynamikk
Improvisasjon
Målsetting:
Praktisk:
Tilbakemeldinger
Studenter Kunsthøgskolen i Oslo:
"Du
er en fantastisk positiv lærer som har gitt oss rom og tatt oss på
alvor!”
”Dette
har vært en svært lærerik periode og det eneste ”stedet” vi har fått
være kreative.”
”Jeg
har utviklet meg mye gjennom faget, både kreativt og i bruken av rytme og
dynamikk”. ”Bevisstgjøring, selvsikkerhet, samarbeid, selvstendighet er ting jeg har fått utviklet gjennom dette faget. Jeg føler meg tryggere i mitt forhold til musikk, dynamikk og egen kreativitet”. "Dette var et utrolig bra kurs! Jeg har fått en helt ny forståelse for verdien av rytme og dynamikk i bevegelse. Jeg har også utviklet meg mye gjennom improvisasjons workshopene og lært mer om samarbeid" ”Dette har vært så utrolig bra!! Føler at hele klassen har utviklet seg utrolig mye gjennom dette kurset og det har hjulpet oss i andre fag. Hvorfor har vi ikke mer av dette når vi ser så flotte resultater?”
”Jeg
har lært en ny måte å bruke musikken på, finne ”annerledes” aksenter og fått
en bedre forståelse for verdien av bevisst bruk av rytme og dynamikk. Jeg
skulle gjerne hatt flere klasser med dette – ingen andre lærere her på
Khio lærer meg dette!”
"Jeg ønsker meg mer rytmikk. Veldig lærerikt og nyttig – ingen andre lærere
snakker om rytmikk og frasering – nå forstår vi hvor viktig det er for å gi
dansen vår kunstnerisk kvalitet!!”
”Rytmikk klasser bør være obligatorisk på alle skoler! Alle som driver med
formidling får stort utbytte av dette”.
”Dansere og pedagoger kan ikke være dette faget foruten. Det fremmer
kreativiteten og bevisstgjør oss både rytmisk og dynamisk”.
”Du utfordrer oss veldig til å bli bevisst på bruk av rytme og dynamikk, som
gir helt essensielle kvaliteter i dans og kreativitet. Tusen takk for denne
gang – gleder meg til mer neste år!”
”Har lært masse om hvordan bevisst bruk av musikk, rytme og dynamikk kan
gjøre dansen enda mer spennende! Du er en utrolig dyktig lærer!” Tilbakemeldinger studenter Bårdar Akademiet:
"Jeg har lært mye om variasjoner i rytmisk arbeid. Det å tenke
annerledes og bruke musikk, aksent og rytme på en ny måte er veldig
spennende. Jeg har funnet bedre å måter å lage bevegelser og koreografier
på, med rytme som utgangspunkt. Og hvor effektfullt det kan være å bruke
pauser aktivt. Veldig inspirerende timer, som jeg tror hele klassen har hatt
stort utbytte av!”
”Jeg har lært en masse i Rytmikk timene! Har fått bedre musikk- og
rytmeforståelse. Også veldig spennende å få skape selv og samarbeide i små
grupper med rytme og bevegelse. Det har vært godt, skjønt og herlig!” ”Utrolig spennende å jobbe med rytme og nyanser i bevegelse! Et solid verktøy jeg kommer til å få mye bruk for.
”Kurset har gitt meg enormt mye! Jeg har lært å bruke rytme aktivt og
det har gitt meg selvtillit til å koreografere, noe som er mitt største mål
i livet! Tusen takk!”
”Jeg har blitt mye bedre på rytmer og aksenter. Faget har lært meg til å
ta ting raskere, både når det gjelder rytme og koreografi. Det har vært
veldig lærerikt og inspirerende!”
”Jeg har lært å bli tydelig på takt, holde stabilt tempo, fraser i
musikken, attakker, dynamikk, stress mestring, konsentrasjon, lederskap,
samarbeid – Takk!”
”Jeg synes timene er veldig varierte i både øvelser og oppgaver, vi får
gjort og lært så mye! Koreografi oppgavene med utgangspunkt i rytme har vært
spesielt inspirerende og gitt meg tro på at jeg kan skape selv.
Rytmeøvelsene har gjort det mye lettere å ta ting i andre timer og jeg føler
at rytmefølelsen i kroppen min endelig er på plass. Samtidig har timene vært
veldig morsomme og inspirerende – jeg vil gjerne ha en runde til med
Rytmikk!!”
”Jeg synes det er veldig gøy å få utfolde seg kreativt på den måten vi
har gjort. De rytmiske rammene gjør det mindre skummelt å skulle skape
bevegelse. Jeg har fått nye måter å tenke på både i forhold til rytmebruk og
koreografi. Skulle gjerne hatt en bolk til med dette faget!”
”Jeg har lært veldig mye i Rytmikk timene og du som lærer har gitt meg
mye – tusen takk! Nå lytter jeg mer til musikken og rytmene og kan bruke de
aktivt selv når jeg skal koreografere. Jeg merker på danseklassene at jeg
har blitt rytmisk sterkere.” |