”Konserten kan stå
som et eksempel på at det selv i ”parabolalderen” går an å få tenåringer
til å fjetres av klassisk musikk og ballett”.
Nord-Gratangen skole
”Vi har fått oppleve
kunstnere som har åpnet sansene våre og gitt oss stor glede og
inspirasjon i hverdagen. Bachs musikk ble formidlet til oss gjennom
dans, ballett, sang og musikk.
Alt utført med stor kunstnerisk dyktighet, frihet og humør. Publikums
oppførsel taler
for seg – i utøvernes hånd fra ende til annen.
Til slutt et elevutsagn: ”Den herligste konserten vi har vært på noen
gang!”
Grålum skole, 1994
"Marit og Peter besøkte vår skole
Med overskudd, glede og humor en masse.
Etter sekunder kunne vi stole
På at alle ungene holdt seg på plass.
De lyttet og så og levde slik med!
Det var så befriende deilig å le!
Piano med Peter ble levendegjort
Av fingre som danset utrolig fort
Og fremtryllet sterke og vakre toner –
Mens Marit spilte på andre soner
I publikums sjel med sin vakre dans.
Applausen tilslutt tok ingen stans.
Bach og Ballett er ”støvtørret” nå.
Ved Haslum skole håper vi på
Å se disse to – igjen og igjen
og nyte KUNSTOPPLEVELSEN"
Dikt fra Haslum skole 7/2-1991
”Det ble en
fantastisk forestilling der vi alle var sammen om å oppleve noe sterkt
positivt.
Vi fikk vakre inntrykk for øre og øyne utført med talent og humor som
gjorde forestillingen til en
glad og morsom opplevelse. Vi fikk se og oppleve to svært gode utøvere
som behersket sin
kunst så suverent at de fritt og ubesværet gjøglet samtidig……virkemidler
var bl.a. et
suverent kroppsspråk, nøyaktig timing og festelige replikker. Peter
Lodwick var en opplevelse.
Hans sprudlende framføring og musikalske humor lå på et høyt nivå. Hans
grep på publikum
der han opplagt også improviserte, var unik. Marit Krogeide ga oss en
fengslende og intim
opplevelse. Det fenget elevene å se henne danse klassisk og mer
jazzinspirert.
Undertegnede har sjelden eller aldri opplevd en skoleforestilling der
utøverne har hatt
publikum så suverent i sin hule hånd…..ingen elever lettet en millimeter
fra stolen før
applausen fra ekstranummeret hadde lagt seg”.
Dovre Ungdomsskole, 1992
”Tusen takk for en
fantastisk opplevelse. Dette er et program som er midt i blinken!
Med humor og stor kunstnerisk utøvelse lokket dere fram store smil,
herlig latter og
storøyd beundring. Alle elevene gav uttrykk for at dette var den likeste
konserten
de hadde opplevd her på skolen”.
Stinta
barneskole, 1992
”How about that Mr B”
må kunne sies å være den konserten som har truffet elevene best
av de konsertene vi har hatt her i Siljan. Peter Lodwicks uformelle og
humoristiske tone og
Marit Krogeides dans gjorde forestillingen til en stor opplevelse for så
vel elever som lærere.
En slik presentasjonsform må kunne danne et forbilde for senere
konserter i Rikskonsertenes regi.
Elevene var udelt positive etter konserten”.
Siljan
skole, 1990
”Vi takker hjarteleg
for ein flott forestilling. Konserten var midt i blinken. De som aktørar
greidde på ein fantastisk måte å få kontakt med elevane i ein stor og
utriveleg sal. Og dette
utan at det gjekk utover det kunstnarlege innholdet – kjempegodt gjort!”
Gol Ungdomsskule, 1990
”Det blir en både
sterk og jublende glad opplevelse når vi får en forestilling som denne.
Ungene deltok, de lyttet, de satt helt ytterst på kanten og de gråt
nesten da siste nummeret ble
annonsert. Det samme gjaldt oss voksne som var tilstede.
Krogeide/Lodwick
greide å gi smakebiter av ren og usminket barokk musikk oppe i sine
gjøglerier:
de formidlet på en umiddelbar lettfattelig måte …og de maktet å være
seriøse
uten å bli høytidelige”.
Vestli skole Oslo, 1989
”Begge kunstnerne
hadde utstråling og evne til kontakt med barna, som gjordet at de 170
elevene vi samlet i aulaen, fra første øyeblikk var helt oppslukt av det
som foregikk.
Vekslingen mellom musikken og dansen fungerte flott – og det var tydelig
på
ansiktsuttrykkene til barna at dans på så nært hold er en sjelden
opplevelse.
Samspillet mellom Marit og Peter var levende og humoristisk. I tillegg
til en fascinerende
forestilling rent kunstnerisk, ble det nemlig en time full av latter og
moro. Peter har et
utpreget komisk talent, som han med stort hell tar i bruk for å formidle
musikken”.
Hannestad skole , 1995
“Forestillingen ”How about that Mr B” traff blink.
Allerede under presentasjonen, i den
innledende samtale som utøverne hadde med publikum, oppstod det en
positive, humørfylt
kontakt. Og elevene ble ivrige medaktører gjennom hele fremførelsen.
Faglig sett ble det hele gjennomført med en intensitet og
profesjonalitet som imponerte
både lærere og elever. Det var virkelig fornøyelig å være vitne til
Peter Lodwicks
klaverspill som bare kan karakteriseres som et ”gnistrende fyrverkeri”.
Marit Krogeides
dans fungerte som et vart og fint ”kontrapunkt”. Det er morsomt å
oppleve kunstnere, som
med utgangspunkt i den tiden vi lever i, tar elevene på alvor og
presenterer kunst uten å
lage ”seriøs barriere” mellom seg og sitt publikum. Vi gir
forestillingen de beste anbefalinger”
Stig
skole Oslo
”Vi har sjelden, om
noen gang, hatt slik respons på en skolekonsert. 100% av elevene var
med, selv ikke de aller vanskeligste falt ut. Kommentarene etterpå var
at dette var den
flotteste konsert de hadde vært med på. Det er sjelden å oppleve
musikere med et så
enestående pedagogisk talent. Når det i tillegg kombineres med slik
faglig dyktighet,
må det bli suksess…. på denne konserten var alle sansene åpne hele
tiden og de
rene klassiske numrene gled rett inn. Takk for opplevelsen!”
Birkenlund ungdomsskole, 1992
”To engasjerte
kunstnere tar en ungdomsflokk med storm – får en til å glemme snøføyka
utenfor
veggene og bare gi seg over – reine vitamininnsprøyting i mørketida”.
Hagebyen ungdomsskole
, 1987
”Alt fra første augenblink hadde begge kunstnarane god kontakt med
publikum.
Programmet inneheldt gnistrandre godt pianospel og variert og vakker
dans. Slik greide
dei to kunstnarane å trollbinde oss….det var og frigjærande med den
varme og humor
som begge kunstnarane la for dagen…velkommen igjen.
Træet skule, 1988
”Sjelden eller aldri
har vi opplevd våre elever så lydhøre og så begeistret som etter denne
forestillingen. Peter Lodwick hadde hele tiden det unge publikum i sin
hule hånd og han
engasjerte både lattermusklene og musikalsk engasjement hos tilhørerne
gjennom
et bredt spekter av virkemidler. Men hele tiden var det musikken
som stod i sentrum for
oppmerksomheten……at klassisk musikk kan være rytmisk og dynamisk,
morsom eller
tragisk og poetisk og dramatisk. Det var helt tydelig at elevene var
meget fascinert over
å se en lys levende ballettdanser i aksjon bare noen meter unna….jeg
tror hun åpnet
manges øyn for dans som et selvstendig og kraftfullt kunstnerisk
uttrykksmiddel”.
Kleppestø barneskole, 1988